24 czerwca 2020

„Dziesięć tysięcy drzwi”- Alix E. Harrow

Wyd. IUVI | Org. The Ten Thousand Doors of January | 464 str. | 34,90 zł | Data wydania: 27.05.2020 r. 

Odnaleźć siebie w tysiącach światów

Gdy January Scaller miała siedem lat, przez przypadek odkryła Drzwi. Gdy otworzyły się przed nią ujrzała na krótką chwilę zupełnie inny świat. I choć została z niego brutalnie wyrwana, a następnie wciśnięta w ciasny gorset reguł i oczekiwań, nigdy nie zapomniała tej ulotnej, ale znaczącej chwili. Drzwi oznaczają bowiem zmianę, a w dziewczynie dojrzewała ona przez dziesięć lat, niczym nieśmiało kiełkujące ziarenko. W ponurej rezydencji, gdzie January pędzi luksusowy, lecz bardzo samotny żywot, kiełkująca zmiana była nieustannie tłumiona i deptana. Kiedy jednak w ręce dziewczyny trafia tajemniczy tom, o enigmatycznym tytule „Dziesięć tysięcy drzwi”, nagle wszystko nabiera tępa. Tylko czy January, wychowana w złotej klatce, będzie potrafiła uwolnić się z niej i ruszyć w nieznane? Czy podąży tropem opowieści i dopisze do niej własne zakończenie?

„Na świecie jest przecież dziesięć tysięcy historii o dziesięciu tysiącach Drzwi, a my znamy je równie dobrze jak własne imiona. (…) To właśnie z chwilą otwarcia tych drzwi, gdy możliwe staje się przemieszczanie między światami, wydarzają się opowieści”.

Jako dziecko, na pewno nie raz przekroczyliście zaczarowane drzwi do innego wymiaru. Z czasem jednak przestaliście w nie wierzyć, prawda? A gdyby tak magiczne drzwi istniały naprawdę, a z nimi dziesięć tysięcy światów, czy mielibyście odwagę pociągnąć za klamkę? Jeśli tak, książka Alix E. Harrow jest stworzona dla Was. Otwierając tą piękną okładkę, przekręcicie klucz do innego wymiaru. Pochłaniając kolejne linijki tekstu wejdziecie do tajemniczego świata niezliczonych portali i razem z panną January Scaller odkryjecie potężną moc opowieści. A kiedy przekręcicie ostatnią stronę wciąż będzie Wam mało tej magicznej i pięknej historii. Mogę Wam to zagwarantować.



Akcja powieści rozgrywa się na początku dwudziestego wieku, w pięknej rezydencji pełnej tajemniczych skarbów. To tu pod czujnym okiem zamożnego darczyńcy, wychowuje się January Scaller. Jej ojciec przemierza świat w poszukiwaniu coraz niezwyklejszych okazów do kolekcji pana Locke’a, stale obiecując córce, że wkrótce zabierze ją ze sobą. Jego obietnice są jednak puste jak przestrzeń między światami i równie wielką pustkę pozostawiają w sercu młodej dziewczyny, którą z każdym dniem coraz bardziej przytłacza ciężar samotności. Z niegrzecznego i żądnego przygód dziecka, January wyrasta na poważną i posłuszną młodą damę. Ale kiedy czytelnik myśli, że panna Scaller niczym go nie zaskoczy, w jej ręce trafia tajemnicza książka, która zmienia bieg wydarzeń. Nagle ożywa wspomnienie magicznych drzwi, powraca pragnienie, by wreszcie ruszyć w nieznane i odkrywać tysiące nowych światów. Problem w tym, że ktoś chce ją przed tym powstrzymać i nie cofnie się przed niczym, by zamknąć wszystkie magiczne przejścia.

„To takie dziwne uczucie, kiedy spotykamy w życiu kogoś, czyje pragnienia tak doskonale pokrywają się z naszymi. Mogłabym to porównać do chwili, gdy wyciągamy dłoń w stronę lustra i nagle czujemy pod palcami dotyk ciepłego ciała. Mam nadzieję, że poszczęści wam się kiedyś i odnajdziecie tę magiczną, zlęknioną symetrię, starczy wam odwagi, by chwycić ją mocno obiema rękami i nigdy nie puścić.”

Dawno nie czytałam powieści tak pięknej, magicznej i hipnotyzującej. Autorka zaczarowała mnie już pierwszym zdaniem, zachwyciła magią opowieści i sprawiła, że ożyły najcudowniejsze wspomnienia  z dzieciństwa. Nagle otworzyło się przede mną dziesięć tysięcy drzwi, a ja ochoczo wkroczyłam w nie spragniona wspanialej historii, pełnej magii i cudów. I to właśnie dostałam. Choć to literacki debiut autorki, ciężko w to uwierzyć biorąc pod uwagę jak dopracowana, porywająca i poetycka jest opowieść, którą snuje. Dla mnie ta historia była po prostu magiczna. Bardzo tajemnicza, pełna sekretnych przejść i pilnie strzeżonych sekretów, ale też głębokich emocji i cudownych przygód. Czy ma jakieś wady? Spytajcie mnie kiedy opadnie mgiełka oczarowania, ale ostrzegam, to może nastąpić za dziesięć tysięcy lat.



O CZYM?  „Dziesięć tysięcy drzwi”, to opowieść o dziewczynie, która nigdzie nie pasuje, jest samotna, zagubiona i pragnie życia, które jest poza jej zasięgiem. To też opowieść o książce, która zmieni jej spojrzenie na świat i Drzwiach, które zaprowadzą ją do nieznanych krain. Przepiękna, magiczna historia, pełna odniesień do ubiegłego wieku, ukrytych mądrości i niezwykłych przygód. Jestem zachwycona lekturą i choć tworzy ona całkiem zgrabną całość, po cichu liczę, że autorka dopisze jednak ciąg dalszy. Z przyjemnością jeszcze raz przekroczyłabym Drzwi do świata tej niezwykłej opowieści. Pozycja obowiązkowa na półce każdego marzyciela. Istna literacka uczta. Polecam ją Wam gorąco!

Ocena:
9/10
  
„Ci z was, którzy są w większej zażyłości z książkami- spędzają wolne popołudnia w staroświeckich księgarenkach i ukradkiem przesuwają palce wzdłuż grzbietów znajomych tomów- ci z was zrozumieją, że przekartkowanie książki stanowi istotny element w procesie zapoznawania się z nowym tytułem. Nie chodzi wcale o czytanie tekstu; tutaj liczy się raczej doznawanie zapachu, który unosi się znad stron w obłoku kurzu i wyschniętej masy drzewnej służącej do produkcji papieru. Książki pachną rozmaicie; niektóre bogato, drogimi okładkami, inne cieniutkim papierem i rozmytymi ilustracjami w dwóch kolorach, jeszcze inne zdradzają swą wonią, że ostatnie pięćdziesiąt lat spędziły nieczytane w domu wiekowego namiętnego palacza tytoniu. Książki mogą pachnieć łatwą rozrywką albo żmudnymi badaniami, literacką maestrią lub domagającymi się rozwiązania zagadkami.
Książka, którą miałam teraz przed sobą, nie pachniała jak żadna inna książka,  z którą się wcześniej zetknęłam.”

___________________________________________________________________


9 komentarzy:

  1. Cieszę się, że tak emocjonalnie zachęcasz innych do lektury, bo zdecydowanie jest tego warta :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kusisz tą książką, ale to chyba jednak nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie kończę lekturę i jest fenomenalna :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie planowałam czytać tej książki, ale namówiłaś mnie. 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszyscy tak bardzo zachwalają tę książkę, że chyba dam się namówić.

    OdpowiedzUsuń
  6. Słyszę mnóstwo dobrego o tym tytule i aż mam ochotę go poznać na własnej skórze. ;))

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam bardzo dużo dobrego o tej książce, więc wkrótce muszę dać jej szansę :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam i ja również jestem zachwycona :D

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku!
Bardzo dziękuję za przeczytanie mojego tekstu, to naprawdę wiele dla mnie znaczy. Znasz już mój punkt widzenia, będę bardzo wdzięczna jeśli podzielisz się również swoim. A jeśli zdecydujesz się do mnie wrócić, możesz być pewien, że najdziesz tu odpowiedź ;-)

Zobacz też:

.