17 marca 2022

„Piękno i Bestie. Niebezpieczne baśnie”- Soman Chainani

 Baśnie napisane na nowo

"Piękno i bestie" to zbiór baśni napisanych na nowo. Dwanaście historii, które doskonale znacie, ale gwarantuję Wam, że każda z nich całkowicie Was zaskoczy. Każda opowieść przesiąknięta jest mrokiem i krwawymi scenami, ale zawiera także zaskakujący morał, którego nie znajdziecie w oryginalnych wersjach. Podczas gdy klasyczne baśnie przeważnie skupiają się tylko na tym, że dobro zawsze wygra ze złem, tutaj autor podkreśla nieco bardziej aktualne wartości. 

W baśniach Somana Chainaniego, Czerwony Kapturek walczy z watahą wilków i zmienia reguły okrutnej klątwy. Królewna Śnieżka ma czarny kolor skóry i oprócz złej królowej musi pokonać też ludzkie uprzedzenia. Śpiąca Królewna wcale nie jest dziewczyną a Roszpunka zamiast o księciu, marzy o wolności i niezależności. Jaś, który wspiął się po magicznej fasoli, okazał się chłopcem, który nie miał dobrych wzorców ani miłości, z kolei Baba Jaga wcale nie jest czarnym charakterem w swojej historii. Piękna walczy jak bestia o swoje szczęście a Mała Syrenka dostaje lekcję na temat mężczyzn. "Kopciuszek" i "Sinobrody" mocno odchodzą od pierwowzoru, ale dzięki temu okazują się pięknymi opowieściami o przyjaźni. Titelitury nie zaskoczył mnie niczym nowym, ale Piotruś Pan już bardzo.

 


Autor nie tylko pisze baśnie całkowicie na nowo, ale umieszcza je w realiach różnych kultur, co było dla mnie sporym zaskoczeniem (najbardziej chyba zaskoczyła mnie czarnoskóra Śnieżka). Mimo uwspółcześnionej problematyki, klimat pozostaje na wskroś baśniowy tak jak w klasycznych wersjach. Jak wszystkie baśnie, tak i te niosą pewne przesłanie, ale nie w każdej historii jest ono oczywiste, a autor zostawia czytelnikowi pole do interpretacji. Świetnie się bawiłam poznając na nowo znane mi z dzieciństwa baśnie, a lekturę dodatkowo umilały mi piękne ilustracje. Wydanie jest bardzo dopracowane i do pełni szczęścia brakuje mi tu jedynie twardej okładki. Myślę, że wielbiciele baśni w nieco mroczniejszym wydaniu będą zachwyceni tą pozycją. 

 


___________________________________________________________




1 komentarz:

Drogi czytelniku!
Bardzo dziękuję za przeczytanie mojego tekstu, to naprawdę wiele dla mnie znaczy. Znasz już mój punkt widzenia, będę bardzo wdzięczna jeśli podzielisz się również swoim. A jeśli zdecydujesz się do mnie wrócić, możesz być pewien, że najdziesz tu odpowiedź ;-)

Zobacz też:

.