5 lipca 2022

„Księga nocy” – Holly Black


Uważaj na swój cień…

Są książki, które można pokochać po przeczytaniu jednej strony i takie, które dopiero z czasem zaczyna się doceniać. Jeśli chodzi o historie tworzone przez Holly Black, nigdy nie jest łatwo, bo tworzy tak specyficzne i oryginalne powieści, że nie sposób się w nich od razu odnaleźć. Tak też było z "Księgą nocy", która najpierw mnie zaintrygowała, potem troszkę znudziła, a na koniec całkowicie zauroczyła. 

W tej historii cienie ożywają i to dosłownie. Niektórzy ludzie posiadają cień, który może spełniać ich zachcianki. Jeśli nie posiadasz magicznego cienia, ale jesteś w stanie zapłacić - możesz sobie taki cień kupić. Karmiony krwią nabiera mocy, ale uwaga - z czasem może się wyrwać spod kontroli. Wizja autorki jest zagmatwana i pełna detali. Podejrzewam, że musiałabym przeczytać książkę jeszcze raz, żeby w pełni zrozumieć jak to wszystko działa. Trochę w tym magii, dużo mroku, a klimat jest niesamowity.

"Księga nocy" jest pierwszą książką autorki skierowaną do dorosłego odbiorcy. Znajdziecie tu więc sceny przemocy, niektóre bardzo brutalne, kilka trupów i miłosnych uniesień, ale dla mnie to spokojnie książka, po którą mogą sięgnąć czytelnicy 16+. 


Główna bohaterka ma 28 lat i jest typem osoby z której nie warto brać przykład. Potrafi sprawnie kraść, jest mistrzynią oszustwa i wiecznie podejmuje złe decyzje. Pakuje się w kłopoty i nie uczy na własnych błędach, ale pokochacie ją za jej przebiegłość. Aktualnie stara się wyjść na prostą, ma normalną pracę, chce wysłać siostrę na studia i wreszcie związała się z porządnym facetem. Tyle, że przeszłość szybko się o nią upomni.

Tak jak wspomniałam początek książki był dla mnie raczej ciężki, nie mogłam się w nią wciągnąć, postacie wydawały mi się pozbawione emocji, a całość miała ponury klimat jak z czarno białego filmu. Z czasem jednak historia zaczęła mnie wciągać, dałam się porwać brutalnej akcji, końcówka zawaliła mnie z nóg i jakby tego było mało, ostatnia strona złamała mi serce. Klimat trochę przypomina mi "Klątwiarzy" tej autorki i mógłby z tego powstać znakomity film. Czekam w napięciu na kolejny tom, bo znam Holly i wiem, że kontynuacje zawsze pisze jeszcze lepsze niż pierwsze części. Jeśli lubicie książki wymagające, ale i dające wiele w zamian, będziecie zachwyceni "Księgą nocy".

 

Ocena: 7/10

 

Inne zrecenzowane książki autorki:


Seria Elfy Ziemi i Powietrza:

Zła królowa | Serce trolla | Żelazna kraina

 

Seria Elfy Powietrza:

Okrutny książę | Zły król Królowa niczego


Las na granicy światów

Dlaczego król elfów nie znosił baśni

Klątwiarze

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drogi czytelniku!
Bardzo dziękuję za przeczytanie mojego tekstu, to naprawdę wiele dla mnie znaczy. Znasz już mój punkt widzenia, będę bardzo wdzięczna jeśli podzielisz się również swoim. A jeśli zdecydujesz się do mnie wrócić, możesz być pewien, że najdziesz tu odpowiedź ;-)

Zobacz też:

.