27 kwietnia 2022

"Scholomance. Lekcja druga. Ostatni absolwent" - Naomi Novik

Wyd.  Rebis | Org. The Last Graduate | Seria Scholomance Tom II | 400 str. | 44,90 zł | Data wydania: 12.04.2022 r. 

Jak przeżyć w szkole, która chce cię pożreć żywcem


Dla El i jej rówieśników rozpoczął się ostatni rok nauki w Scholomance. Ponieważ zabójcza szkoła nie daje swoim uczniom nawet chwili wytchnienia nowy rok szkolny zaczyna się bezpośrednio po zakończeniu poprzedniego. Nie ma tu wakacji, ani czasu na relaks i choć wydawać by się mogło, że dzięki heroicznej akcji naprawy maszynerii oczyszczającej szkołę że złowrogów, uczniowie będą mieli choć odrobinę lżej, z jakiegoś powodu okazuje się, że ta reguła nie dotyczy Galadriel. Dziewczyna otrzymuje koszmarny plan zajęć i nie ma kiedy gromadzić zapasów mocy, bo wszystko zużywa by po prostu przeżyć. Szkoła jest wygłodniała i obrała sobie Galadriel za główny cel. Tylko dlaczego? I jaki związek z tym ma ostrzeżenie przed Orionem, jakie przesłała dziewczynie matka?


Naomi Novik ma bardzo specyficzny styl pisania. Jedni powiedzą, że autorka ma skłonności do lania wody, a inni że jej proza jest skomplikowana ale inteligentna. Mnie osobiście zauroczyła, choć muszę przyznać, że ciężej było mi się wgryźć w fabułę niż w przypadku pierwszej części. Oczekiwałam akcji i wyjaśnień, tymczasem dostałam spokojne wprowadzenie pełne dokładnych opisów, rozterek i wspomnień głównej bohaterki. Aż miałam ochotę krzyknąć "Naomi! Dawaj mi tu jakąś akcję!".

 

Na szczęście szybko złapałam właściwy rytm i lektura stała się czystą przyjemnością. Autorka też rozkręciła fabułę i to tak bardzo, że pierwsza (genialna w moim odczuciu) cześć przy tej wydaje się zaledwie nieistotnym prologiem. O przygodach El, Oriona i ich przyjaciół w trzewiach morderczej szkoły czytałam z mocno bijącym sercem i wypiekami na policzkach. Szybko zapomniałam, że coś tam nie grało mi na początku, bo to co dzieje się dalej dosłownie zwala z nóg. Intryga goni intrygę, jedne sojusze się sypią ale powstają nowe, a sama szkoła szykuje dla absolwentów niespodziankę na koniec. Za nic w świecie nie domyślicie się co się wydarzy! 

 


Jeśli tak jak ja jesteście miłośnikami wątków romantycznych, na pewno czekacie na rozwinięcie relacji El i Oriona. Pani Novik jest bardzo oszczędna w słowach jeśli chodzi o opisywanie emocji rodzących się między tą dwójką, ale być może właśnie dzięki temu ich uczucie było tak przeze mnie wyczekiwane. Dosłownie ekscytowałam się jak nastolatka czytając każdą, nawet najkrótszą scenę z ich udziałem i niesamowicie podobało mi się to jak opisane zostało ich uczucie. Czasem mniej znaczy więcej. Tak jest w tym przypadku. A jednak cały czas nad bohaterką wisi widmo wiadomości przesłanej jej przez matkę. Dlaczego ma uważać? Czy warto zaryzykować? 

 

Jeśli podobała Wam się "Mroczna wiedza" nie muszę Was chyba namawiać do sięgnięcia po "Ostatniego absolwenta". Pomijając nieco przy długi wstęp, książka okazała się o wiele lepsza niż tom pierwszy. Jestem pod wrażeniem tego, jak potoczyły się wydarzenia, nadal oszałamia mnie pomysł autorki i jego rozmach. A jeśli chodzi o zakończenie - nadal zbieram szczękę z podłogi. Jak można tak zakończyć książkę?! Pani Novik złamała mi serce i nie wiem jak wytrzymam do premiery trzeciego tomu. Coś niesamowitego. Czytajcie! 


Ocena:8/10

Seria Scholomance:

Mroczna wiedza | Ostatni absolwent | The Golden Enclaves


>>> „Ostatniego absolwenta” kupicie w księgarni Tania Książka”<<<

>>> Zerknijcie też na inne bestsellery w super cenach<<<


1 komentarz:

  1. Mnie pierwszy tom zawiódł, dlatego niechętnie podchodzę do drugiego. Raczej nie przeczytam

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku!
Bardzo dziękuję za przeczytanie mojego tekstu, to naprawdę wiele dla mnie znaczy. Znasz już mój punkt widzenia, będę bardzo wdzięczna jeśli podzielisz się również swoim. A jeśli zdecydujesz się do mnie wrócić, możesz być pewien, że najdziesz tu odpowiedź ;-)

Zobacz też:

.