18 maja 2021

„Miasto z mgły”- Carlos Ruiz Zafón

Wyd. Muza | Org. La Ciudad de Vapor  | 224 str. | 34,90 zł | Data wydania: 05.05.2021 r.


Dawno temu, w spowitej mgłą Barcelonie…

 

Kiedy Carlos Ruiz Zafón ukończył dzieło swojego życia- serię o Cmentarzu Zapomnianych Książek, postanowił zebrać wszystkie napisane dotychczas opowiadania, nawiązujące mniej lub bardziej do tego cyklu, i stworzyć z nich jeden tom będący ostatecznym pożegnaniem z mglistymi zaułkami Barcelony. Nie spodziewał się jednak, że nie dożyje publikacji swojego ostatniego dzieła, a cieniutki, ale pełen treści zbiór, będzie dla czytelników pożegnaniem... ale z nim.

„Nawet jeśli życie nie jest snem, to przynajmniej jest spektaklem, w którym okrutny absurd opowieści snuje się zawsze zza kulis, a między niebem a ziemią nie ma większej i skuteczniejszej zemsty niż wykuwanie, słowo po słowie, piękna i przemyślności, by odnaleźć sens w bezsensie rzeczy”

Książę Parnasu

 


Tomik liczy jedenaście opowiadań. Najkrótsze mają zaledwie kilka stron, a najdłuższe kilkadziesiąt. I choć Zafón przyzwyczaił mnie do o wiele bardziej rozbudowanej formy, te ubogie w słowa historie, okazały się równie bogate w treść, co jego pozostałe książki. Opowieści na wskroś przesiąknięte są tak charakterystycznym dla Zafóna klimatem- enigmatyczne, mroczne, zanurzone we mgle i pełne niedopowiedzeń. Są jak zagubione elementy świata Cmentarza Zapomnianych Książek, które wreszcie mogę dopasować do znanej mi całości. Dla tych, którzy nie znają jeszcze dzieł Zafóna, będą z kolei próbką jego twórczości, która, mam nadzieję, rozbudzi apetyt na więcej.

 

„Komedia uczy nas, iż nie należy brać życia nazbyt serio, tragedia zaś uczy nas, co się dzieje, kiedy nie bierzemy na serio tego, czego uczy komedia.”

Książę Parnasu

 

Ciężko oceniać ostatnią książkę pisarza, który towarzyszył mi w zasadzie od zawsze i był wyznacznikiem literackiej doskonałości. Nie chcę się jeszcze żegnać, nie chcę pogodzić się ze świadomością, że nie będzie już nic więcej... Jego opowieści o pasji, poświęceniu, obsesji, miłości i o Barcelonie spowitej we mgle, pozostaną jednak w moim sercu na zawsze.

 

Sam Zafón powiedział "Jesteśmy tym, co pamiętamy. I im mniej pamiętamy, tym mniejsi jesteśmy"

 

Ja na pewno nie zapomnę...


_______________________________________________________________



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drogi czytelniku!
Bardzo dziękuję za przeczytanie mojego tekstu, to naprawdę wiele dla mnie znaczy. Znasz już mój punkt widzenia, będę bardzo wdzięczna jeśli podzielisz się również swoim. A jeśli zdecydujesz się do mnie wrócić, możesz być pewien, że najdziesz tu odpowiedź ;-)

Zobacz też:

.