15 marca 2016

Dlaczego warto zwiedzić Zwierzogród?

reż. Byron Howard, Rich Moore | 108 min. | 19.02.2016 r.
Zwierzogród (Zootopia)

Opis:
Zwierzogrodu nie można pomylić z żadnym innym miastem. Jest to jedyna w swoim rodzaju współczesna metropolia zamieszkiwana wyłącznie przez zwierzęta. W Zwierzogrodzie nie jest ważne, jakim stworzeniem jesteś - czy to największym z lwów, czy może malutką ryjówką. Możesz tam zostać kimkolwiek chcesz. Ale nie wszystkie marzenia spełniają się od razu...Gdy do miasta przybywa ambitna policjantka Judy Hops, szybko przekonuje się, że jako pierwszy królik zatrudniony w miejscowej policji, nie będzie wcale miała łatwego życia. Robi więc wszystko, by udowodnić swoją wartość (i zdobyć upragniony awans). Na jej drodze pojawia się jednak gadatliwy i chytry lis, Nick Bajer. Chcąc wykazać się za wszelką cenę, Judy przyjmuje sprawę, w której musi rozwiązać pewną kryminalną zagadkę. Jej partnerem w śledztwie zostaje nie kto inny jak wygadany i szczwany Nick...

Zwiastun:


Recenzja:

Witajcie w Zwierzogrodzie, gdzie wszystkie zwierzęta żyją w pokoju, mogą spełniać bez ograniczeń swoje marzenia i zawierać przyjaźnie wbrew rasowym stereotypom. To tu Judy Hops, pierwszy królik-policjantka, najlepsza absolwentka akademii, przybywa by bronić porządku i służyć obywatelom. Rzeczywistość okazuje się jednak o wiele brutalniejsza niż Judy podejrzewała. Zwierzęca Utopia jest tak naprawdę pełna wad i uprzedzeń. Łapanie przestępców i rozwiązywanie zagadek pozostaje więc poza jej zasięgiem, ponieważ nikt nie chce powierzyć ambitnego zadania słodkiemu małemu królikowi. Chcąc udowodnić swą wartość młoda policjantka postanawia na własną łapę rozwiązać sprawę tajemniczych zaginięć drapieżników. Pomoże jej w tym miejscowy przestępca, lis Nick Bajer.


W niesamowitej scenerii zwierzęcej metropolii razem z bohaterami przeżyjemy mnóstwo przygód, wzruszeń a nawet chwil grozy. Dawno nie oglądałam tak złożonej i wielowątkowej bajki, która łączyłaby tak wiele różnych motywów. Historia Judy i Nicka to szalone połączenie policyjnego kryminału, opowieści gangsterskiej a nawet odrobiny thrillera. Nie zabraknie tu śmiechu i wzruszeń, ale i na dreszczyk adrenaliny znajdzie się trochę miejsca.

Personifikacja zwierząt dała duże możliwości porównań ich charakterystycznych cech i zachowań do tych typowo ludzkich. Efekt bawi ale też zadziwia trafnością. Mamy więc psy w policji i leniwce w urzędzie (szczególnie ta scena wywołała u mnie salwy śmiechu, bo przez rok sama miałam okazję w urzędzie pracować). Bajka uwydatnia i wyśmiewa utarte stereotypy, ale skupia się też na tych poważniejszych. Mały i chudy królik jest uważany za zbyt słabego by robić cokolwiek ponad sadzenie marchewek, lisowi z kolei nikt nie jest w stanie zaufać na tyle by powierzyć mu poważną funkcję. Wszystkie krzywdzące stereotypy są tu bardzo wyraźnie nakreślone, a dzielni bohaterowie ciężko pracują by udowodnić sobie i innym swoją wartość.


Motywem przewodnim w „Zwierzogrodzie” są jednak marzenia. Takie ambitne i pozornie nierealne, jednak twórcy starają się udowodnić za wszelką cenę, że dzięki uporowi i ciężkiej pracy można osiągnąć wszystko. Bardzo spodobał mi się fakt, że bohaterom nic nie przychodzi bez trudu, przeszkody piętrzą się cały czas, pojawia się zwątpienie i smutek, ale zawsze gdzieś obok kryje się nadzieja. To piękne przesłanie, które powinny obowiązkowo poznać dzieci, ale warto by i ich rodzice je sobie przypomnieli. W życiu nie zawsze układa się po naszej myśli, czasem jest ciężko, jednak nigdy nie należy się poddawać, bo tylko walcząc zawzięcie o swoje marzenia możemy je spełnić.


Podsumowując:   „Zwierzogród” jest jedną z najpiękniejszych i najbardziej wartościowych bajek jakie ostatnio widziałam. Swym rozmachem i dopracowaniem dorównuje moim największym bajkowym faworytom. Śmiało mogę polecić tą historię wszystkim, którym podobała się „Kraina Lodu”, czy „Krudowie”, zaryzykuję nawet stwierdzenie, że „Zwierzogród” może konkurować z takimi klasykami jak „Shrek” czy „Epoka lodowcowa”. Wszystko jest tu dopięte na ostatni guzik, historia jest wielowątkowa i naszpikowana zwrotami akcji, bohaterów kocha się całym sercem a humor rozświetli nawet najbardziej ponury dzień. Moje wewnętrzne dziecko jest usatysfakcjonowane w 100%.
Polecam serdecznie!

Warto zwrócić uwagę na cudowną piosenkę Shakiry „Try everything” z soundtracku „Zwierzogrodu”. Godna zapamiętania jest jednak również nasza polska wersja pt. „Nie bój się chcieć” w wykonaniu Pauliny Przybysz.


26 komentarzy:

  1. Uśmiałam się przy tym zwiastunie z leniwcami ;) W podobnym tempie idzie mi nauka łaciny :) Cóż, na pewno obejrzę Zwierzogród z moją młodszą siostrą!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Leniwce są genialne! A mi łacina wcale nie idzie lepiej, choć uczę się tylko typowo farmaceutycznych zagadnień :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Ja z pewnością obejrzę Zwierzogród, bo zwiastuny wywoływały u mnie ogrom śmiechu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepsze były leniwce i wilki, sceny z nimi śmieszą mnie nadal choć widziałam je już mnóstwo razy :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Ostatnio mam ochotę na bajki :) na pewno spróbuję się wybrać z siostrą :) uwielbiam tego typu bajki :)
    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie wybierz się do kina :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Bardzo sympatyczna bajka, mnie też się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak tu nie pokochać tych słodziaków? ;-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Nie pozostaje nic innego jak w pewien wieczór obejrzeć i obudzić swoje wewnętrzne dziecko :)

    modnaksiazka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do budzenia wewnętrznego dziecka świetnie nada się również "Mały książę". To jedna z najpiękniejszych bajek jakie widziałam i nawet ta jej nie dorównuje :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Dawno nie widziałam tak uroczej bajki i tak uroczych bohaterów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż zapragnęłam mieć taką pluszową Judy do przytulania. A tak się składa, że maskotki są dostępne w sprzedaży ;-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Ja jestem łasa na wszelakie bajki, nawet jeśli mają być gniotami :) też mam swoje dziecko w sobie :D spodobało mi się Twoje określenie o tym :) bajkę na 100% obejrzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja myślę, że każdy ma w sobie takie wewnętrzne dziecko :-) Jeśli chodzi o bajki jestem ostatnio dość wybredna, ale ta jest znakomita :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Ja nie mogę się doczekać, aż wreszcie ją zobaczę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oglądaj! To jedna z najlepszych bajek jakie widziałam :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Królik jest uroczy! Nie mogę się doczekać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie mogłam oderwać wzroku od jej... noska! Przesłodka istotka, wcale się nie dziwię, że wszyscy na widok Judy wzdychali z zachwytem ;-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Ojej, no muszę obejrzeć :) Uwielbiam bajki, a zwłaszcza te z porządnym przesłaniem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem jedno: zakochasz się w tej historii :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  11. O jaaa. Muszę obejrzeć bajkę, uwielbiam takie produkcje a tutaj widzę, że się nie zawiodę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na zawód nie ma szans. Bajka jest rewelacyjna :-)
      Pozdrawiam

      Usuń
  12. W końcu muszę wybrać się na tą bajkę, bo coraz więcej pozytywnych recenzji czytam na jej temat. ;)
    Buziaki. :**

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic dziwnego, bo jest rewelacyjna :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  13. Szczerze - już od dawna na żadną animację nie miałam takiej chrapki, jak mam na tą. Kurczę, z tego co tu piszesz, wychodzi na to, że ta bajeczka niesie większe znaczenie, niż mi się początkowo wydawało. Koniecznie będę musiała oglądnąć i to bardzo wkrótce. Dziękuję za tak piękne zmotywowanie. :)
    Napomknę tylko na koniec, że nie mogę się doczekać lisa. Nie tylko dlatego, że kocham lisy, ale... No dobra. Kocham lisy i nie mogę sie doczekać lisa. Zwłaszcza jeśli w filmie jest takim cwaniakiem jak na zwiastunach. :D
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lis wymiata! To jedna z najlepszych postaci tej bajki, chociaż nie oszukujmy się- wszyscy są świetni. Poczekaj aż poznasz Flasha albo Pana B! :-)
      Pozdrawiam!

      Usuń

Drogi czytelniku!
Bardzo dziękuję za przeczytanie mojego tekstu, to naprawdę wiele dla mnie znaczy. Znasz już mój punkt widzenia, będę bardzo wdzięczna jeśli podzielisz się również swoim. A jeśli zdecydujesz się do mnie wrócić, możesz być pewien, że najdziesz tu odpowiedź ;-)

Zobacz też:

.