8 grudnia 2016

„Bardziej martwa być nie może”- Katie Alender

Wyd. Feeria Young | 455 str. | 39,90zł | Premiera 24.11.2016 r.

Stalking w wersji pozagrobowej
Czyli pechowa Alexis i jej kolejne potyczki z duchami

Alexis ma już na swoim koncie kilka paranormalnych wykroczeń. Pokonała ducha rezydującego w lalce, który opętał jej siostrę, zmierzyła się z potężnym demonem żerującym na nastoletnich czcicielkach, a przecież byłą tylko zwyczajną, nieco wyobcowaną nastolatką. Nie da się jednak nie zauważyć, że wszelkie okropieństwa wprost uwielbiają Alexis i lgną do niej niczym do magnesu. Z resztą, nawet gdyby dziewczyna chciała się całkowicie odciąć od świata duchów, po pewnych wydarzeniach nie ma już na to szans. Od pewnego czasu, dziewczyna widzi duchy na fotografiach, co naprawdę źle rokuje, biorąc pod uwagę, że robienie zdjęć, to jej pasja. Jednego ducha Alexis potrafi jednak dostrzec nawet bez pomocy obiektywu, choć najchętniej nie widywała by go w ogóle. Lydia nie ma zamiaru jednak na to pozwolić i skutecznie utrudnia dziewczynie życie. Wkrótce irytujące prześladowanie zmieni się jednak w coś o wiele bardziej mrocznego. W miasteczku zaczynają ginąć dziewczyny, znajome Alexis. Nikt z jej przyjaciół nie jest bezpieczny, a co za tym idzie nie może poprosić żadnego  z nich o pomoc. Tylko czy tym razem będzie wstanie sama pokonać ducha, którego losy splecione są z jej własnym?

„Każdemu zdarzają się chwile słabości. Ale to nie czyni was bezsilnymi.”

Seria „Złe dziewczyny nie umierają” jest tak naprawę pierwszą z gatunku „horror”, którą zdecydowałam się przeczytać. Zawsze uważałam, że o wiele łatwiej rozbawić czytelnika niż go przerazić (zupełnie odwrotnie niż w przypadku filmów) biorąc pod uwagę jak umiejętnie trzeba budować napięcie i jak wielką rolę odgrywa wyobraźnia odbiorcy.  Ponieważ seria skierowana jest do nastoletniego odbiorcy ilość przerażających scen jest odpowiednio stonowana, jednak autorce udało się zbudować kilka „fajnych” i naprawdę jeżących włos na głowie momentów. Przede wszystkim stworzyła ona jednak świetny niepokojący klimat, dzięki któremu czytelnik niemal czuje jakby sam znalazł się w centrum opowieści.


Ogromną rolę w odbiorze historii odgrywa narratorka, przytłoczona dostateczną ilością nastoletnich problemów, by czytelnik mógł uznać ją za prawdziwą osobę, z którą można się na dodatek identyfikować. Narracja Alexis jest lekka i chwilami mocno ironiczna, co bardzo pomagało w rozładowaniu napięcia i dawało moment oddechu między kolejnymi mrocznymi wydarzeniami.

Jak na młodzieżowy horror, od którego oczekujemy przede wszystkim rozrywki, książka okazała się zaskakująco bogata w inteligentne przesłania, fajnie wkomponowane w treść i z niej wynikające, a nie jak w niektórych przypadkach, zbędne i puste. Mi szczególnie spodobał się motyw słabości, która może nas pokonać, ale równie dobrze uczynić silniejszymi. Ciekawie autorka przedstawiła również samotność i wyobcowanie wynikające z niedomówień i stereotypów, ale przede wszystkim fakt, że mimo opinii innych, warto docenić siebie i znaleźć ludzi, którzy również to zrobią.

„Znajdź ludzi, który traktują cię tak, jak na to zasługujesz. Wszystkich innych poślij do diabła. I nie oglądaj się za siebie.”

O CZYM?  „Bardziej martwa być nie może”, to bardzo dobre zakończenie serii o duchach, która potrafiła zaniepokoić, a nawet czasem przerazić. W tomie drugim autorka postawiła na mało ciekawy motyw, który nie dawał zbyt dużych możliwości by ciekawie i mrocznie go rozwinąć, dlatego cieszę się, że tym razem wróciła do bardziej niepokojących klimatów. Tom pierwszy nadal uważam za najlepszy, a nawet nieco oderwany od reszty, bo tworzy całkiem odrębną historię, ale cała seria zasługuje na uwagę młodocianych poszukiwaczy dreszczyku emocji, bo jego akurat w żadnym z tomów nie brakuje.

Ocena 7/10

W serii:
Złe dziewczyny nie umierają | Od złej do przeklętej | Bardziej martwa być nie może

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Feeria Young!


9 komentarzy:

  1. Trzeci tom oczywiście poznam gdy tylko będę mieć taką możliwość :]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby jak najszybciej, bo tą serię warto poznać w całości :-)
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Trzeci tom zdecydowanie jest najlepszy. Bardzo mi się książka podobała, chociaż ani trochę nie przeraziła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czasem miałam ciarki ale mnie akurat łatwo przestraszyć zwłaszcza wieczorem :-)
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Bardzo lubię tą serię. Ma rewelacyjny klimat :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak a ciężko o fajny mroczny klimat w młodzieżowych horrorach :-)
      Pozdrawiam

      Usuń
  4. Ciekawi mnie, w jaki sposób została przedstawiona samotność w tej książce. I o jakich stereotypach mówisz. Mam w planach pierwszy tom, jak mi się spodoba, to z pewnością sięgnę po następne :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że spodobał by Ci się ten wątek bo jest naprawdę fajne przedstawiony :-)
      Pozdrawiam

      Usuń
  5. I ja również zgodzę się z tobą, że tom pierwszy był najlepszy, ale mam też słabość do tego - chyba ze względu na Lydię, którą szczerze polubiłam. :) Całe zakończenie było dla mnie nieco dziwaczne, ale koniec końców, naprawdę się cieszę, że miałam okazję poznać tą serię. Okazała się naprawdę ciekawą przygodą na mojej literackiej ścieżce życia. :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń

Drogi czytelniku!
Bardzo dziękuję za przeczytanie mojego tekstu, to naprawdę wiele dla mnie znaczy. Znasz już mój punkt widzenia, będę bardzo wdzięczna jeśli podzielisz się również swoim. A jeśli zdecydujesz się do mnie wrócić, możesz być pewien, że najdziesz tu odpowiedź ;-)

Zobacz też:

.